På leting etter Umberto Nobile

Opp ett nivå  Tilbake  Neste

ukens031

 

BAKGRUNN

 

En italiensk polarekspedisjon ledet av general og luftskipkonstruktør Umberto Nobile (1885-1978) forlot 23. mai1928 Ny-Ålesund på Spitsbergen på tur mot Nordpolen med luftskipet Italia. Nordpolen ble også nådd og omsirklet etter 20 timers flyving. På tilbaketuren den 25. mai havarerte luftskipet like nordøst for Nordøstlandet. Den ene gondolen med 10 mann, deriblant Nobile ble revet av mot isen. Resten av luftskipet med 6 mann forsvant og ble aldri funnet. Seks land deltok i letingen, 8 mann ble funnet, deriblant Nobile. Andreas Lockert var med som mannskap på den innleide ishavsskuta Braganza fra Tromsø som deltok i letingen. Vi har valgt å ta med denne historien nå siden Illustrert Vitenskap - historiedelen har hatt en lengre artikkel om denne leteaksjonen. De kunne ha fått bilder av oss som lenge har ligget på Sandsøya.no. Det Andreas har fortalt sønnen Einar og Per Johan blir vektlagt i denne artikkelen.

 

Nobile falt i unåde hos de facistiske makthaverne i Italia etter hjemkomsten og måtte søke avskjed. I 1969 reiste han et monument i Tromsø over de som satte livet til på denne ekspedisjonen. Her har vi også et monument over Roald Amundsen, vår polarhelt som omkom på letingen etter Nobile. Disse to var rivialiserende polarforskerne. På en felles ekspedisjon, visstnok til Grønnland, hadde Nobile gjort mye morro av at Amundsen alltid gikk kledd i skinn. Selv hadde han uniform som høyerestående offiser. Men da Nobile ved et uhell gikk gjennom isen og raskt måtte "kles om", viste det seg at han hadde en kortklippet saueskinnspels under uniformen....

 

 

ROALD AMUNDSEN OG LATHAM

Etter turen med luftskipet Norge i 1926 med Nobile som fører og Riiser-Larsen som navigatør ble det brudd mellom Amundsen og Nobile. Da Nobile i 1928 forsvant med luftskipet Italia, sa likevel Amundsen seg straks villig til å være med i letingen. Den 18. juni 1928 drog Amundsen med det franske flyet Latham fra Tromsø. Tre timer senere mistet en kontakten med flyet som trolig gikk ned ved Bjørnøya. Roald Amundsen, Leif Dietrichson og to franske flyvere omkom.  Seks måneder senere, på dagen 17 år siden Amundsen plantet det norske flagget på Sydpolen, hedret det norske folk minnet om Norges store sønn med to minutters stillhet, mens alle blottet sitt hode og kirkeklokkene ringte over hele landet.

I tillegg til bildene etter Andreas Lockert har vi lyktes å få bilder av Latham-ekspedisjonens siste forberedelser i Tromsø. Disse bildene er fra Magnar Hellebusts private samling. Hans bestefar var på denne tiden ordfører i Tromsø.

 

30-12-B3 (Small)

                     Latham i Tromsøsundet 18. juni 1928.

30-12-B01 (Small)

                                  Roald Amundsen på Latham

 

30-12-B02 (Small)

                             Guilband (fransk flyver)  og Amundsen

 

BRAGANZA T61T

 

30- Nobile-Braganza2 (Small)

                              Braganza av Tromsø

 

Italienerne hadde leid inn to Tromsøskuter under letingen etter Nobile og hans menn. Her ser vi skuta som fant Nobile etter søk med to sjøfly ombord. Når råka var så stor at flyene kunne ta av, ble de heist på vannet og kunne foreta daglige søk oppe i isen. Det var erfarne ishavsfolk med røtter fra Tromsø og Balsfjord som vurderte isforholdene (flyene skulle jo tilbake til skuta etter endt tokt). Andreas Lockert var med denne skuta og har fortalt oss noe av det som hendte oppe i isen.

 

30- Nobile-Braganza3 (Small)

Her har mannskapet fått besøk av en isbjørn som også fulgte iskanten, men på jakt etter sel.

 

                                        30-nobile-flyver (Small)

                          Bamsen måtte nok bøte med livet til slutt

 

 

30- Nobile-Flyvere (Small)  

Det var ikke alltid flyene kunne ta av, det gikk nok på tolmodigheten løs når skruisen var som verst.

 

30- Nobile-fly (Small)

Søkeflyene var bygd i Sverige, "lettvektere" som kunne fly langt under søkene. Ett av flyene med den svenske piloten Einar Lundborg kom tilbake med Nobile. Han "krasjlandet" imidlertid under et forsøk på å redde resten av mannskapet på isflaket.

 

 

HVOR FOREGIKK LETINGEN

 

30-braganza4 (Small)

              Braganza utenfor nordøstkysten av Nordøstlandet (rødt på kartutsnittet)

                                            30-NOBILE-KART1

                                   Letingen foregikk helt oppe til høyre på kartutsnittet

 

Hele den vestlige verden fulgte med i søket etter Nobile hvor hele 6 land deltok.  Da flyet med svensk fører hadde funnet Nobile, kom det tilbake med han. De øvrige 9 mennene ble hentet av den russiske isbryteren Krassin.

 

30- Nobile-Korzin (Small)

Den russiske isbryteren Krassin var datidens største isbryter. Denne hentet de øvrige 9 mennene fra isflaket og trolig også den svenske flyveren. Det ble mye kritikk i norsk presse av at Nobile var den første som ble reddet og forlot sitt mannskap. En kaptein er den siste som skal forlate. For å dempe kritikken i Norge påstod italiensk presse at Nobile hadde blant annet brukket foten. Hendelsen ble utnyttet maksimalt også politisk. Nobile stod ikke høyt i kurs i Norge, han var en varm tilhenger av fascismen. Det hele ble dertil forsterket i og med at Roald Amundsen var blitt borte under leteaksjonen.  Et eksempel på den opphissete stemningen i Norge var at det ble  påstått at et italiensk fly hadde gått på vingene fra Vadsø straks det ble kjent at Amundsen skulle fly ut fra Tromsø og at dette flyet trolig hadde skutt ned Latham. Italienerne ville ikke at Amundsen skulle finne Nobile ......

 

ET KORT UTDRAG AV HVA ANDREAS LOCKERT FORTELLER

 

30-12-68   30-NOBILE-tekst

 

 

ITALIENERNE FORLATER SVALBARD

 

30-nobile-hjem (Small)

Her tar italienerne farvel på Spitsbergen med mannskapet på Braganza og begir seg ned til fastlandet. Det var i alle fall i Tromsø en svært amper stemning. Turen gikk derfor til Narvik hvor svensk jernbane brakte mennene videre gjennom Sverige hvorfra de dro til Italia.

 

Etter at siste verdenskrig var slutt har Nobile selv skrevet hva som skjedde og fikk som nevnt reist et monument i 1969 i Tromsø  over de mennene som omkom på hans ekspedisjon i 1928.