Register

Opp ett nivå  Tilbake  Neste

Båter med tilhørighet eller mannskap fra Sandsøy:

Nr

”Båtnavn”

Eiere

Reg.

Opplysninger

0

D/S Rollø

Eilert Kildal, Altevik

 

Båten ble benyttet til befraktning, se bruk 3 i Altevik

1

Lerken

Peroline 1/3, Bothner i Holmen 1/3 og Hilbert A. 1/3

 

Hilbert var bare 19 år da han var høvedsmann i denne båten på 52 fot.

2

Fritz

Kjøpt av Mikal Andreassen

 

Før Mikal kom til Sandsøya, men var ennå med da familien flyttet til Sandsøy.

3

Dora

Leid av Hagerup og brødre

 

Før familien kom til Sandsøy

4

Fram

Leid av Hagerup og brødre

 

Før familien kom til Sandsøy

5

Selfjord

Hans-Joakim Andreassen,

Den 23/3 1943 overtok sønnen Kristian Hammer.

 

T26BK

og

 

T114H

Kjøpt i 1911 fra Rana med full seilføring, 48 fot, motor og 4 dorryer og kostet kr 10.000,-. Båten kom til Sandsøy i 1913. Motoren var en Munktel.  I 1927 var båten etter kveite ved Bjørnøya med Petter Tollefsen som skipper. I 1947/49 ble ”styrebåsen” omgjort til styrhus. Fast mannskap var Mikal og Andreas Midtun, Kristian Hammer og Ingbert Chruickshank.

6

Baren

Hilbert Andreassen og Jørgen Benjaminsen, så Johan Norheim og Wilmar, sist eid av Wilmar Jørgensen alene (fra 1967)

T27BK

Bygget i Rana i 1917. Hilbert satte inn en maskin av typen Hein, i 1929 fikk de ny motor, en ”Union”, 25HK. Registrert i Bjarkøy 2/12 1920. Hilbert deltok på ”Helderekspedisjonen” over Grønland der han døde i 1930. Baren ble til sist solgt til Harstad der den ble ombygd til lystfartøy.

7

Laksen

Bernhard Andreassen drev i ca. 50 år, senere sønnen Kasper Myrvang.

T30BK

Bestilt i 1914 i Rana, ny i 1916. Best kjent for kveitefisket i Ferra. Petter Tollefsen og Kasper Myrvang var med på denne båten. Båten ble registrert i Bjarkøy 7/1 1920. Den lå ett år på havna før eieren satt inn en motor av typen Alfa. I 1926 ble det ny motor, Union. I 1951-54 ble det ny eier og båten fornyet. I 1989 tok sørvestkulingen og la den i fjæra på Nordsand.

8

Gyda

Hagerup og Alfred Andreassen, deretter Alfred og Bjarne,  til sist bare Bjarne Andreassen.

T29BK

Gyda ble kjøpt i Gryllefjord i 1915 av Hagerup og Alfred. Den var bygget i Rana i 1908, 48 fot. Båten lå en tid i opplag da eieren døde. Først satte de inn en motor av typen ”Alfa” på 15 HK, allerede i 1916 satte de inn en motor på 36 HK. I 1931 ble denne skiftet til ”Munktel”. Angell Andreassen var fast med denne båten. Da Bjarne Andreassen overtok, var kona Else Marie med flere sesonger på reketråling. Bjarne var en dyktig rekefisker. Bjarne var med da en russisk ubåt 12/4 1943 angrep Skreien, Frøy og Gyda. Frøy sank, mannskapet på Skreien ble ført til Russland og Gyda kom i land med de overlevende fra Frøy.

Båten ble til sist kondemnert og søkt i Vågsfjorden i 30/10 1964.

9

Gunnar Adelstein

Marinius Steinheim og Lerke Jansen, fra 1957 bare Lerke Jansen.

T90BK

Bygd i Hardanger i 1929, 45 fot, kjøpt på Andenes og registrert i Bjarkøy 27/2 1932, motor av typen ”ny Grei”. Ved krigsutbruddet ble den rekvirert til troppetransport for de allierte. Solgt i 1961 til Trondenes Mekaniske Verksted.

10

Grei ,

se også Petter

Simon Olsen og Johan Eilertsen

 

Båten ble fornyet med ny motor av typen ”Vikmann”,

En kjempegod sjøbåt, solgt til Seljestad i 1954 da Flid ble anskaffet.

11

Flid

Simon Olsen ,Johan Eilertsen og Johannes Eilertsen, i 1966 overtok

Bjarne Olsen parten til Johan Eilertsen.

T129

BK

Flid tok fyr på Nordsand 16/11 1969 og ble tauet til Sands- holmen. Båten var innkjøpt fra Skjervøy.

Båten hadde 40 HK "Levan", skiftet i 1960 med 120 HK "Albin". Torskegarn, line, notfiske etter sei.

12

Bror I

Paul Pettersen, Edna Einan og Toralv Fredriksen, Paul eneeier fra 1938.

 

Bygget i Rana i 1936, 51 fot og motor av typen ”Rapp” I 1938 ble det satt inn en ”Union” i båten. Brukt til minesveiping fra 1953 og båten flyttet til Bodø.

13

Bris III

Jørgen Benjaminsen

 

”Svensk-skøyte” av eik, brukt til befraktning og fiske- kjøping i Ofoten og på Finnmarken. Om Einar Bredahl var medeier eller eier er ukjent, men bildene

er fra album på Austnes, Bjarkøy.

14

Senjabuen

Alfred Jensen, Sifjord, Ole Hammer var skipper

T237

TK

Etter Alfred overtok Torleif Lindeland gift med yngste dattera Klara. Sist solgt til Vestlandet.

15

Markusson I

Maldevin Hansen

T20BK

Tråler bygd ved Kaarbø i Harstad i 1962, 120 fot, lasteevne på 2600 hg sild.  I 1966 forlenget han båten og lasteevnen økte til 3000 hg. Båten ble solgt i 1972.

16

Markusson II

Maldevin Hansen

T20BK

Maldevin kjøpte ”Maiala” av Oddvar Maiala i 1972, 157 fot, døpte den til Markusson. Båten driftet også i fjerne farvann, helt til Mauretania. Solgt i 1980.

17

Roma

Peder Struve

 

Omkring 1920 kom Roma fra Sandland til Sandsøy. Båten var på 51 fot gikk på grunn utenfor Skarstein i 1932. Olai stod til rors og Ditlev stod og rensket seilever da de i tussmørket grunnstøtte. De berget seg i land og fikk ly i en høylåve på Skarstein. Assuransen var akkurat utgått. Roma ble slept til Harstad av tre båter (holdt oppe av oljefat). Den nye motoren ble tatt ut og skjøyta senket i Vågsfjorden.

18

Rapp

Olav Fredriksen

 

Sjark, Olav og sønnen Ivar, samt Peder Struve.

19

Brødrene

Kåre Berg

T58BK

23 fots trebåt

20

Mea

Kåre Berg

 

30 fots trebåt

21

Kulbakken

Kåre Berg

 

22 fots plastbåt. Kåre var en framifrå sjarkfisker.

22

Dur

Ingvald Kristiansen

 

Sjark

23

Snøggen

Ingvald Kristiansen

 

Liten sjark

24

Ekspress

Odleif og Jakob Kristiansen

T33BK

Kjøpt i Kabelvåg i 1934 (kun skroget), 22 fot. Det ble montert 5-9 HK semidiesel  av type ”Sabb”. I 1936/37 ble båten forlenget til 27 fot, senere solgt til Solsvik på Årnes utenfor Harstad i 1942.

25

Falken

Odleif og Fridthjof Kristiansen

Odleif tok „kystskipper-eksemen“, datert 9.mai 1945. Broren Frithjof var beordret av tyskerene til befraktning på slutten av krigen.

T36BK

Bygd på Danielsens båtbyggeri i Harstad i 1938, klaverbåt, 30 fot. Kjøpt i 1942 på Fjelldal med 5,5 HK for kr 5.500, fikk 10HK motor fra Bjarkøy og solgte den gamle motoren til Arne på Østnes. Av mannskap var bl.a. Arne Nordal fra Lundenes med, utenfor Steinavær Simon Moritzen. Båten ble solgt i 1961.

26

Arne

Kåre og Oddmund Olsen

T54BK

Bygget i Risøyhamn i 1934, registert i 1939. Solgt til Grøtavær i 1947.Hjemmefiske, Skjellesvika og Vågsfjorden. Oddmund hadde en båt alene etter Arne.

27

Klubben

Alfred Haugan og Peder Hansen

 

Klinkbygget båt fra 1928. Den 1/3 gikk båten ut, trolig forlis på Fugløybanken 3/3 1929,  se minnebauta utenfor kirken under ”gravsteiner”

28

Sneland

Leid av Alfred Haugan

 

Storsildfiske, mannskap fra Sandsøy

29

Liv

Alfred Haugan og Peder Knutsen

 

19/1 1909 ble Peder slått over bord av storbommen på seilskuta i godt vær på Lofoten, ble ikke funnet

30

Eva

Fritz Fjellstad, først sammen med broren Agnar

 


31

Brødrene

Harald Hansen og broren Jens Hansen, Kolsland

F38L

Kutter med ”styrebås”, 46 fot, 15 HK Bolinder, bygd i Hemnesberget i 1912, siden solgt til Øksfjord.

32

Petter

Julius Pettersen

 

Bygget i Rognan i 1917, 40 fot og motor av typen ”Alfa”. Til Sandsøy i 1919 med Julius Pettersen fra Bleik. Solgt til Simon Olsen og Johan Eilertsen og

omdøpt til ”Grei”, se denne.

33

Maiken

Kåre Pettersen

 

Sjark

34

Borghild

Petter og Edmund Tollefsen

 

43 fot, bygget i Bjarkøy i 1919, omregistrert med motor i 1941

35

Blink

Olai Olaisen og Fredrik Karlsen

T37BK

Bygget i Rana i 1917, 27 fot, slettet av registeret i 1937.

36

Brødrene

Edvard Paulsen

 

Bygget i Salten i 1920, auksjonert bort i 1942, daværende eier Edvard Paulsen.

37

Vilma

Wilmar Steinheim

 

Sjark, hjemmefiske og Lofoten

38

Ørnungen

Karl Johan Steinheim

T65

BK

Tusna-båt, 25 fot, 68 HK Ford-Saab, kjøpt fra Florø-området, nesten ny.

39

Snøggen

Berg Norheim, solgt til Åge Pettersen.

 

Bygget i Rognan i 1936, 25 fot, ombygget i 1955 av

Åge Pettersen.

40

Hydra

Ingvard Iversen, Hans Andreassen, Isak Larsen og lensm. Strøm, Harstad

 

Kjøpt i 1906, 45 fot. ”Skøyta stod nærmest på hodet”.

41

 

Kristian og Paul Simonsen

 

Kjøpt i 1906, 41 fot. Motoren var dårlig, lot båten være igjen i Finnmark.

42

Olga

Randor Pettersen

 

Skøyte, hvitmalt ca. 40 fot. Gikk i føring for Kristian Holst i Harstad.

43

Sandsøy

Kristian Holst og Randor Pettersen

 

Førte torv til Harstad under krigen som S. Kildal fikk tilvirket. Båten ble solgt til Dyrøy og bar navnet her i mange år.

44

Gjøken

Guttorm Simonsen

 

Bygget i 1931, registrert 5/6 1935, slettet 31/12 1954

45

Sport

Indianna Skogsletten

 

24 fot, bygget i 1925, solgt til Harstad i 1937

46

Trygg

Trygve Pettersen

 

Bygget på Målsnes, 32 fot, registrert i 1929, solgt til Bolla i 1937.

47

Sandsøy-

væring

Olger Myrvang, Bernhard Myrvang og Arvid Andreassen.

T44

BK

Mannskap: De samme personer som eierne. Bygd på Rødskjær 1988, 12,20 m lang, Viksund, motor 178 HK Scania-Vabis, ble solgt til Husøy i Senja i 1999, omdøpt til ”Øyfjord”.

48

Lance

Statens Kartverk

Skipper fra 1981-2002 var Jan Jansen, Sørsand

 

Tidl. fisketråler fra Gratangen, kjøpt av Staten.

Båten ble benyttet til å oppta grunnlagsdata for sjøkartene. Om sommeren var den innleid av Polarinstituttet.

49

Oljevern 03

Staten

 

Bjarne Olsen og Andre Myrvang var ombord fra 1979 til 2000.

50

Kristian

Even

Eldar Jørgensen  fra 1978 til 1987, ble solgt.

T50

BK

Kravelbygget, Eikenessjark, bygget i 1972, utstyr: jukse, garn, notfiske etter sild, 33 fot. Motoren var 78 HK Saab-Ford

51

Trygg

Bjarne og Simon Olsen.

Kjøpt etter brannen ombord i Flid

 

Motor: 35 HK "Perkins", båten sank i 1975.

52

Norving

Den første båten til Olger Myrvang

 

 

53

M/S Queen

Tilh. Karl Pettersen

 

Båten ble forlenget i Risør i 1941

54

MS Sandsøy

Randor Pettersen

 

Båten ble trolig mest brukt til befraktning

55

 

56

 

57

 

58

Brødrene

 

Mea

 

Kulbakken

 

Linerla

Kåre Berg. Få har driftet

sjøen i Lofoten, Senja og

Finnmark slik som Kåre

Berg. Med småe båter

vare det mulig å dra langt

av sted, unntatt sistebåten som nok var mest brukt til hjemmefiske fra Slakstad

T58 BK

T16 BK

T56 BK

T55

BK

23 fot, motor Saab 5 HK, kjøpt 1956, solgt 1985

 

32 fot, dieselmotor, kjøpt 1975, solgt 1984

 

Malo-sjark, 25 fot, dieselmotor, solgt 1985 til

Ballstad i Lofoten

18 fot plastbåt, solgt 1986 til Meløyvær